اخبار قصه در مدرسه

مدرسه با زنگ داستان، نقطه عطف کتابخوانی است

«وب‌سایت» مرکز توسعه سواد خواندن
کانال مرکز توسعه سواد خواندن در پیام‌رسان «ایتا»
کانال مرکز توسعه سواد خواندن در پیام‌رسان «تلگرام»

تفکر تحلیلی در دانش‌آموزان، مهم و نقش‌آفرین است

«وب‌سایت» مرکز توسعه سواد خواندن
کانال مرکز توسعه سواد خواندن در پیام‌رسان «ایتا»
کانال مرکز توسعه سواد خواندن در پیام‌رسان «تلگرام»

روش‌های جدید از درون کارگاه‌های توسعه سواد خواندن به مدارس می‌رود

«وب‌سایت» مرکز توسعه سواد خواندن
کانال مرکز توسعه سواد خواندن در پیام‌رسان «ایتا»
کانال مرکز توسعه سواد خواندن در پیام‌رسان «تلگرام»

کتاب کودک یعنی؛قصه قابل فهم و تصویر گویا

برپایی کارگاه سواد خواندن ویژه آموزگاران پایه‌های مختلف شهر تهران در دبستان سعادت منطقه ۵

دوره کارگاهی سواد خواندن ویژه آموزگاران پایه‌های اول تا ششم ابتدایی با هماهنگی و همراهی معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران از ۱۵ تا ۱۹ دی ماه ۱۴۰۳ در حال برگزاری است.

به گزارش مرکز جامع ترویج و تقویت مهارت‌های شنیدن، گفتن، خواندن و نوشتن، در این کارگاه که به مدت پنج روز در دبستان سعادت منطقه ۵ شهر تهران برگزار می‌شود، جمعی از معلمان مناطق مختلف تهران حضور دارند.
در این کارگاه که هر روز تعدادی از معلمان منتخب یکی از پایه‌های دوره ابتدایی در آن شرکت دارند، محمد ناصری نویسنده و مدرس این کارگاه درباره اهمیت خواندن در پایه ابتدایی، مهارت‌های چهارگانه خواندن، شنیدن، گفتن و نوشتن و ویژگی‌ها و فعالیت‌های دفتر قصه توضیحاتی ارائه می‌کند.
وی در نخستین جلسه از کارگاه به تشریح اهمیت و جایگاه خواندن در زندگی و آینده کودکان پرداخت و نکاتی از قبیل فعالیت‌های مرتبط به هر بسته شامل، خواندن کتاب، گوش دادن به فایل صوتی همان کتاب، انجام فعالیت‌های درک مطلب و سایر فعالیت‌های مرتبط مثل گفت‌وگو، نمایش خلاق، نقاشی، قصه‌گویی و قصه‌نویسی را با آن‌ها درمیان گذاشت.‌
همچنین در این برنامه در خصوص نقشی که این بسته در توسعه مهارت‌های زندگی، ترویج ارزش‌های اخلاقی، تقویت سطوح درک مطلب و ارائه فعالیت‌های خلاقانه می‌تواند داشته باشد نیز نکاتی به حاضران ارائه شد.
ناصری در ادامه به پرسش‌های شرکت‌کنندگان در مورد بسته‌های قصه و داستان که شامل کتاب داستان، دفتر قصه، فایل‌های صوتی، موشن‌گرافی‌های مرتبط با کتاب‌ها و دفترها که از تقسیم‌بندی بر اساس پایه‌های مختلف تحصیلی اول تا ششم ابتدایی برخوردار هستند، پاسخ داد.
وی سپس نکات مهمی در خصوص دفتر قصه مربوط به هر کتاب را با حاضران درمیان گذاشت تا آن‌ها بهتر بتوانند از هر کتاب داستان و دفتر قصه مرتبط با آن در کلاس‌های خود استفاده کنند و یا در جلساتی که به عنوان راهبران آموزشی حضور دارند، سایر همکاران خود را هدایت و راهنمایی کنند.
بخش دوم و بسیار مهم این برنامه به برگزاری کارگاه اختصاص پیدا کرد. در این قسمت، شرکت‌کنندگان به گروه‌های چند نفری تقسیم شده و هر گروه روی یکی از کتاب‌های داستان مربوط به «پایه اول دبستان» تمرکز کردند. خواندن تک تک قصه‌های هر کتاب، شنیدن فایل صوتی کتاب، بررسی تصاویر قصه‌ها، استفاده از امکانات موجود در دفتر قصه مربوط به هر کتاب و انجام دادن فعالیت‌های آن، از جمله برنامه‌هایی بود که در این قسمت از برنامه به آن پرداخته شد.
نکته جالب این فعالیت چند ساعته، نقد و بررسی محتوای کتاب داستان و دفتر قصه مربوط به آن و همچنین طرح پرسش‌های متنوع و گوناگون در این رابطه بود که محمد ناصری و سایر همکاران ایشان از مرکز جامع ترویج و تقویت مهارت‌های شنیدن، گفتن، خواندن و نوشتن، به آن‌ها پاسخ می‌دادند.
این کارگاه طی پنج روز هفته برای آموزگاران هر پایه به طور جداگانه برگزار می‌شود و دو پایه «پنجم» و «ششم» به طور همزمان در روز پایانی از این کارگاه استفاده خواهند نمود.
شایان توجه است که محل برپایی این کارگاه در دبستان سعادت با مدیریت دکتر معصومه قدوسی قرار دارد. دکتر قدوسی و همکاران ایشان تدارک لازم برای اجرای هرچه بهتر این فعالیت را عهده‌دار شده‌اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص «بسته‌های قصه و داستان» به وب‌سایت یا کانال‌های مرکز جامع ترویج و تقویت مهارت‌های شنیدن، گفتن، خواندن و نوشتن مراجعه فرمایید:

  • نشانی «وب‌سایت» مرکز جامع ترویج و تقویت مهارت‌های شنیدن، گفتن، خواندن و نوشتن:
    https://ghdm.ir/
  • نشانی کانال مرکز جامع ترویج و تقویت مهارت‌های شنیدن، گفتن، خواندن و نوشتن در پیام‌رسان «ایتا»:
    https://eitaa.com/ghdmpub
  • نشانی کانال مرکز جامع ترویج و تقویت مهارت‌های شنیدن، گفتن، خواندن و نوشتن در پیام‌رسان «تلگرام»:
    https://t.me/ghdmpub

 

ثمره شنیدن قصه، پرورش روحیه پرسشگری است

وقتی برای کودکان قصه‌می گوییم، آن ها موضوع اصلی داستان، شخصیت ها و جنبه‌های دیگر آن را در ذهن خود حفظ می‌کنند و این کار در استفاده از ذهن و مهارت تحلیل ذهنی آنان تاثیر می‌گذارد. ثمره شنیدن قصه‌ها پرورش روحیه پرسشگری و نگاه جستجوگر به موضوعات است.

فاطمه غفاری سروستانی مسئول مجتمع آفرینش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان و قصه‌گوی برگزیده و منتخب جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان این مطلب گفت:”
در کارگاه قصه‌گویی که با کودکان داشتم، بچه‌ها بعد مدتی با شنیدن حوادث و داستان‌ها به درک صحیحی از خوبی‌ها، ارزش‌های جامعه و رفتارهای مناسب می‌رسیدند و با قهرمان‌های داستان‌ها همراهی می‌کردند.”

او در خصوص نقش قصه در بهبود رفتار کودکان در کنار سرگرمی افزود:” قصه‌گو با استفاده از واژگان جدید در قصه‌ها، دایره لغات کودکان را توسعه می‌دهد و همین امر موجب می شود مهارت سخنوری کودکان ارتقا پیدا کند. با افزایش مهارت‌های کلامی، اعتماد به نفس کودک بیشتر می شود. کودکان بسیاری دیدم که بعد از شرکت در کارگاه قصه‌گویی مشکلات رفتاری همچون نداشتن عزت نفس، اضطراب و استرس و خجولی بودنشان رفع شد.”

غفاری که از سالها تجربه کار در کتابخانه‌های مراکز فراگیر کانون برخوردار است در خصوص نقش قصه‌گویی برای صبورتر شدن در زمینه فهم و درک یک مطلب می‌افزاید:” من بر حسب نوع کار خودم با یک مدرسه دخترانه در ارتباط بودم که اغلب دانش‌آموزان آن از قشر خانواده های آسیب پذیر بودند. با تعاملی که با این مدرسه داشتیم به صورت مستمر این بچه ها در کانون حضور می یافتند و در برنامه ها شرکت می کردند. یکی از فعالیت‌های پرتکرار در مراکز کانون پرورش فکری، قصه گویی است و همیشه این فعالیت برای آنان انجام می شد.
یادم می آید زمانی که جشنواره قصه‌گویی برگزار می‌کردیم، من مسئول دعوت از مدارس بودم. یک سانس را به بچه‌های این مدرسه اختصاص دادم . قصه‌گوهایی که آن موقع اجرا داشتند از من می پرسیدند اینها از کجا آمده‌اند و چقدر خوب قصه گوش می‌دهند. این خوب گوش دادن ثمره حضور آنها در کارگاه قصه‌گویی بود. بچه ها با شنیدن قصه‌ها، مهارت خوب شنیدن و خوب فکر کردن را می‌آموزند و یاد می‌گیرند در مواجهه با مسائل، صبورانه بهترین راه‌حل ها را بکار بگیرند.”

فاطمه غفاری که خود بارها در سطوح مختلف جشنواره قصه‌گویی کانون حضور داشته، در باره حداکثر مدت زمانی که کودکان و دانش‌آموزان دبستانی توان و تحمل دریافت این فعالیت را دارند نیز می افزاید:” اهمیت زمان در قصه‌گویی را نمی توان نادیده گرفت. مدت زمان قصه‌گویی باید مناسب با موقعیت زمانی باشد. برای مثال قصه‌ی قبل از خواب با قصه کلاس درس، متفاوت است.
اما در مجموع مدت زمان قصه گویی نبایست بیش از ۱۰ تا ۱۲ دقیقه باشد آن هم به شرطی که قصه از جذابیت بالایی برخوردار بوده و قصه‌گو بتواند تعامل خوبی با مخاطب داشته باشد و کودک حس کند در پیشبرد قصه سهیم هست. “

این مدرس کارگاه های مجازی و حضوری و داور مورد تایید دبیرخانه جشنواره قصه‌گویی کانون در پاسخ به این پرسش که اگر لابلای اجرای قصه‌گویی برای دانش‌آموزان، سوالاتی در ذهن‌شان ایجاد شد، مربی و معلم چگونه و در چه موقعیتی باید به این پرسش‌ها پاسخ لازم را بدهد نیز گفت:” یک قصه گو می بایست پیش‌بینی های لازم را برای روشن شدن زوایای قصه داشته باشد و سعی کند تصویرسازی خوبی برای بچه‌ها انجام بدهد. اما این احتمال وجود دارد سوالی برای بچه ها پیش بیاید و معلم می‌بایست سعی کند بدون اینکه قصه وارد حاشیه شود پاسخ ابهامات را بدهد. البته در قصه گویی کتابخانه‌ای بعد از اتمام قصه، مربی و کودک صمیمانه با هم گفت‌و‌گو دارند و این فضای پرسش و پاسخ فراهم می‌شود.
بطور مثال بچه هایی هستند که برای رسیدن به پایان ماجرا عجله دارند. معلم می‌تواند بگوید: برای دانستن این موضوع می بایست ادامه قصه را بشنویم…”

سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اردیبهشت ۱۴۰۳