اخبار قصه در مدرسه
مدرسه با زنگ داستان، نقطه عطف کتابخوانی است
کتاب، پایهگذار تمدن و فرهنگ است و جامعهای که کودکانش را به مطالعه عادت دهد، آیندهای روشنتر خواهد داشت. اما چگونه میتوان در دنیای پرهیاهوی امروز، کتاب را به اولویت فرهنگی تبدیل کرد؟
حسین قربانزاده خیاوی نویسنده کودک و نوجوان و مربی داستاننویسی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفتگویی با سایت مرکز توسعه سواد خواندن با بیان این مطلب گفت:”
تعیین زنگ داستان در مدارس، حضور نویسندگان در کلاسهای درس و ترویج مطالعه از سنین کودکی، راهی مؤثر برای گسترش فرهنگ کتابخوانی است. کتاب و کتابخوانی همواره بهعنوان یکی از مهمترین عوامل رشد و شکوفایی جوامع شناخته شده است. از گذشته تاکنون، تمدنها با کتاب زنده ماندهاند و فرهنگها با مطالعه غنا یافتهاند. در دنیای مدرن، با وجود گسترش فناوری و فضای مجازی، هنوز هم کتاب در صدر ابزارهای فرهنگی قرار دارد و کمتر کسی میتواند اهمیت آن را زیر سؤال ببرد.”
قربانزاده که تاکنون داستانها، رمانها و قصههای متعددی برای کودکان و نوجوانان نوشته و آثارش جوایز مختلفی را به خود اختصاص داده در ادامه افزود:”
یک جامعه زمانی به رفاه و آرامش واقعی دست پیدا میکند که فرهنگ آن غنی باشد و فرهنگ بدون کتاب نمیتواند به پویایی برسد. از همین رو، توجه به کتابخوانی باید از سنین کودکی آغاز شود. بهترین زمان برای نهادینه کردن این عادت، دوران دبستان است؛ چراکه کودکان در این دوره مستعد یادگیری و پذیرش عادات جدید هستند. اگر در این سنین مطالعه برای آنها به یک فعالیت لذتبخش تبدیل شود، در بزرگسالی دیگر نیازی به صرف هزینههای هنگفت برای اصلاح ناهنجاریهای اجتماعی نخواهد بود.”
این برگزیده جشنوارهها و مسابقات مختلف داستاننویسی که تا امروز جوایزی همچون امیرحسین فردی، کتاب مهر، کتاب سال سلام و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به خود اختصاص داده سپس تاکید کرد:”
یکی از راهکارهای مهم برای گسترش کتابخوانی در بین کودکان و نوجوانان، تعیین «زنگ داستان» در مدارس است. خواندن داستان و رمان در کلاسهای درس، نهتنها مهارتهای زبانی و فکری دانشآموزان را تقویت میکند، بلکه آنها را به مطالعه علاقهمند میسازد. با اجرای این طرح، کودکان از همان ابتدا با دنیای کتاب انس میگیرند و لذت مطالعه در ذهنشان ماندگار میشود.
آموزش و پرورش میتواند نقش مهمی در اجرای این ایده داشته باشد. حضور نویسندگان در مدارس و برگزاری نشستهای داستانخوانی، معرفی کتابهای مناسب در کتب درسی و ایجاد برنامههای تشویقی همچون مسابقات کتابخوانی، از جمله اقداماتی است که میتواند کودکان را به سمت مطالعه سوق دهد. علاوه بر این، رسانهها نیز باید در این مسیر همگام شوند. ساخت فیلم، انیمیشن و نمایشهای عروسکی بر اساس کتابهای جذاب، راهی مؤثر برای جلب توجه کودکان و نوجوانان به مطالعه خواهد بود.”
قربانزاده در ادامه به نقش خانوادهها، مدارس و سایر اقشار جامعه اشاره کرد و یادآور شد:”
در نهایت، برای احیای فرهنگ مطالعه، همکاری همهجانبه میان خانوادهها، مدارس، نویسندگان و رسانهها ضروری است. اگر جامعهای بخواهد آیندهای روشنتر و پویاتر داشته باشد، باید از امروز برای نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی در نسلهای جدید تلاش کند. زنگ داستان میتواند آغازگر این مسیر باشد؛ مسیری که در نهایت به ساخت جامعهای آگاه، فرهنگی و سرشار از آرامش منتهی خواهد شد.”
«وبسایت» مرکز توسعه سواد خواندن
کانال مرکز توسعه سواد خواندن در پیامرسان «ایتا»
کانال مرکز توسعه سواد خواندن در پیامرسان «تلگرام»

تفکر تحلیلی در دانشآموزان، مهم و نقشآفرین است
تفکر تحلیلی دانش آموزان حلقه گمشده در آموزش و پرورش است و ما به دنبال این هستیم تا این امر مهم را در حد توان گسترش دهیم.
معصومه معصومیان، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، با حضور در روز پایانی کارگاه توسعه سواد خواندن با شعار «قصه در مدرسه» ویژه آموزگاران پایههای اول تا ششم ابتدایی شهر تهران، با بیان این مطلب که تفکر تحلیلی دانش آموزان حلقه گمشده در آموزش و پرورش است و ما به دنبال این هستیم تا این امر مهم را در حد توان گسترش دهیم، گفت: تحلیل متن و درک مطلب دو نکته بسیار مهم است که شما شرکت کنندگان در این دوره به عنوان رابطین ما در مناطق مختلف آموزش و پرورش شهر تهران، ضرورت دارد که به آن توجه داشته باشید. ما به کمک شما باید در این زمینه موجی ایجاد کنیم تا مهارت سواد خواندن در بین دانش آموزان روز به روز بهبود پیدا کند. سواد خواندن یک نکته مهم و امری پایهای و اساسی است که در همه ابعاد آموزش اثرگذار و نقش آفرین است.
وی در این جلسه ضمن تقدیر و تشکر از برنامهریزان، برگزار کنندگان و مدرسین کارگاه، خواستار تداوم این برنامه در شهر تهران شد و افزود: جنبه علمی کار که مشهود و مشخص است، اما ما نیز تلاش میکنیم جنبه اجرایی این کار را تسهیل کنیم. آموزش تعطیل شدنی نیست اما معلم برای انتخاب روش کار سلیقه خودش را دارد و ما باید فراهم آوردن فضای مثبت یادگیری را تمرین کنیم. باید کاری کنیم تا دانشآموزان در فضای مثبت یادگیری حضور پیدا کنند و نسبت به آن احساس تعلق داشته باشند تا نتایج بهتری بگیریم.
پیش از سخنان معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، محمد ناصری، مدرس کارگاه، نویسنده و ایدهپرداز جریان قصه در مدرسه در پاسخ به پرسش تعدادی از شرکت کنندگان مبنی بر ادامه داشتن این کارگاه نیز گفت: اگر برنامه بخواهد به نتیجه برسد باید تعداد این جلسات بیشتر باشد و ما بیش از این باید با هم گفتوگو داشته باشیم. ما یک مرکز تخصصی در این زمینه هستیم و ارتباطمان با شما برقرار خواهد بود. برپایی وبینارها از جمله فرصتهایی است که شما و سایر معلمان و مدیران نیز در سراسر کشور میتوانند از آن استفاده کنند. داستان توسعه و ترویج خواندن یک جریان تدریجی است و باید به آن در طول زمان توجه کنیم.
در این بازدید چند تن از مسئولان آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهر تهران و عباس استاد هاشم معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش منطقه ۵ نیز حضور داشتند. شایان توجه است این دوره کارگاهی ویژه آموزگاران پایههای اول تا ششم ابتدایی شهر تهران با برنامهریزی، هماهنگی و همراهی معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران از ۱۵ تا ۱۹ دی ماه ۱۴۰۳ به میزبانی مدیریت و همکاران دبستان سعادت در منطقه ۵ تهران برگزار شد. مرکز توسعه سواد خواندن با شعار «قصه در مدرسه» اجرای این فعالیت آموزشی و کارگاهی را بر عهده داشت.
«وبسایت» مرکز توسعه سواد خواندن
کانال مرکز توسعه سواد خواندن در پیامرسان «ایتا»
کانال مرکز توسعه سواد خواندن در پیامرسان «تلگرام»

روشهای جدید از درون کارگاههای توسعه سواد خواندن به مدارس میرود
معلمان نقش کلیدی در انتقال و تبادل اطلاعات دارند و برگزاری کارگاه توسعه سواد خواندن به معلمان کمک میکند تا تکنیکها و روشهای جدید را فرا بگیرند و به طور مؤثرتری مهارتهای زبانی را به دانشآموزان آموزش دهند.
عباس استاد هاشم، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش منطقه ۵ شهر تهران در بازدید از آخرین روز برپایی کارگاه توسعه سواد خواندن با شعار «قصه در مدرسه» ویژه آموزگاران پایههای اول تا ششم ابتدایی شهر تهران، با بیان این مطلب که معلمان نقش کلیدی در انتقال و تبادل اطلاعات دارند و برگزاری کارگاه توسعه سواد خواندن به معلمان کمک میکند تا تکنیکها و روشهای جدید را فرا بگیرند گفت: برگزاری چنین کارگاههایی برای معلمان بسیار ضروری است، زیرا دانشآموزانی که با معلمان ماهر در این زمینهها تعامل دارند، معمولاً پیشرفت بیشتری در مهارتهای زبانی از خود نشان میدهند.
وی که با سایت مرکز تخصصی توسعه سواد خواندن با شعار «قصه در مدرسه» گفتوگو میکرد در خصوص برنامههای معاونت آموزش ابتدایی منطقه ۵ در زمینه برگزاری چنین دورهها و کارگاههایی گفت: ابتدا از مدیریت محترم دبستان سعادت سرکار خانم قدوسی و همکاران بزرگوار آنها برای میزبانی کارگاه توسعه سواد خواندن با شعار «قصه در مدرسه» تشکر میکنم. اما باید عرض کنم یکی از برنامههای ما افزایش تعداد کارگاهها و دورههای آموزشی برای معلمان است. این برنامهها میتواند شامل نشستهای آموزشی، وبینارها و دورههای آموزشی کوتاهمدت باشد. همچنین، ایجاد فضای همکاری و تبادل تجربه میان معلمان از طریق شبکههای اجتماعی و گروههای یادگیری، اهداف ما را تسهیل میکند.
این مقام مسئول در آموزش و پرورش منطقه ۵ تهران در ادامه افزود: برای اینکه والدین به اهمیت مهارتهای خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن در فرزندان خود بیشتر توجه کنند، باید برنامههایی نظیر کارگاههای آموزشی برای والدین برگزار شود. آگاهی بخشی به والدین در مورد تکنیکهای آموزش در خانه و نقش آنها در حمایت از یادگیری فرزندان میتواند بسیار مؤثر باشد.
وی در خصوص برنامههای حمایتی برای مدیران مدارس هم یادآور شد: برگزاری جلسات آشنایی و کارگاههای آموزشی برای مدیران مدارس درباره بستههای بهبود مهارت خواندن میتواند مؤثر باشد. ایجاد سیستمهای تشویقی برای مدیرانی که در این زمینه فعال هستند و فراهم کردن منابع آموزشی نیز از دیگر روشهای تشویق است. برگزاری وبینارها نیز میتواند یک راهکار مؤثر برای پوشش دادن به تعداد بیشتری از معلمان باشد. این نوع آموزشها به دلیل دسترسی راحتتر و انعطافپذیری در زمان میتواند، در افزایش آگاهی و مهارت معلمان کمک شایانی محسوب شود.
استاد هاشم همچنین به نقش مهم قصهگویی و قصهنویسی در این جریان اشاره کرد و افزود: قصهگویی و قصهنویسی میتواند به توسعه مهارتهای اجتماعی و عاطفی دانشآموزان کمک کند و ارزشهای اخلاقی را ترویج دهد. این فعالیتها همچنین به تقویت درک مطلب و خلاقیت در دانشآموزان کمک میکند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش منطقه ۵ شهر تهران در پایان تأکید کرد: ما برنامههایی برای ترویج فرهنگ قصهگویی و قصهنویسی داریم که شامل برگزاری جشنوارههای قصهگویی در مدارس و مسابقات نوشتن قصه برای دانشآموزان میشود. این برنامهها میتوانند به ترغیب دانشآموزان و والدین جهت مشارکت در این فعالیتها و توجه به مهارت خواندن و نوشتن کمک کنند.
شایان توجه است این دوره کارگاهی ویژه آموزگاران پایههای اول تا ششم ابتدایی شهر تهران با برنامهریزی، هماهنگی و همراهی معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران از ۱۵ تا ۱۹ دی ماه ۱۴۰۳ به میزبانی مدیریت و همکاران دبستان سعادت در منطقه ۵ تهران برگزار شد. مرکز توسعه سواد خواندن با شعار «قصه در مدرسه» اجرای این فعالیت آموزشی و کارگاهی را بر عهده داشت.
«وبسایت» مرکز توسعه سواد خواندن
کانال مرکز توسعه سواد خواندن در پیامرسان «ایتا»
کانال مرکز توسعه سواد خواندن در پیامرسان «تلگرام»

کتاب کودک یعنی؛قصه قابل فهم و تصویر گویا
عامل اصلی پرورش مهارت خواندن، نوشتن و تقویت مهارتهای زبانی مانند سخن گفتن، مطالعه کردن به خصوص مطالعه قصههایی است که مناسب سن و مورد علاقه بچهها باشد و از آنجایی که کودکان به دلایل شرایط سنی، تمایل بیشتری به قصه، افسانه و خیال پردازی دارند، میتوان با تشویق به خواندن این کتابها، این مهارتها را در آنها تقویت کرد.
طاهره خردور، نویسنده کتاب «بادکنک فیلی و قصههای دیگر» از انتشارات قصه و داستان با بیان این مطلب درباره این نکته که خواندن یکی از اساسیترین تواناییهای اکتسابی در دانشآموزان به شمار میرود گفت: کتابهای قصه و داستانی که با دقت و تنوع خاص نوشته میشود، قطعا تواناییهایی را که به آنها اشاره کردم را افزایش میدهد و به تدریج که مهارت خواندن و مهارت زبانی تقویت شود، بچهها به مهارتهای نوشتاری هم دست پیدا میکنند. چرا که لازمه مهارتهای نوشتاری، داشتن دایره لغات و واژگان بالا است که کودک از طریق خواندن آن را به دست میآورد.
این نویسنده کتابهای کودکان در ادامه افزود: به این ترتیب است که او میتواند جملههای کوتاه را به خوبی در کنار هم قرار دهد و از کنار هم قرار دادن چند جمله، یک متن کوتاه، ساده و روان بنویسد. این اتفاق زمانی بهتر روی میدهد که کودک با قصههای قابل فهم و قابل درک از نظر خودش در ارتباط باشد. اینجاست که نقش والدین در انتخاب کتاب قصه بسیار مهم و مؤثر است. چون قصه خوب با داشتن یک پایان خوب، امید را در کودکان افزایش میدهد و کودکان به این باور میرسند که من هم میتوانم و لذا در جمله سازی، نوشتن متن کوتاه و حتی نوشتن قصههای ریز و کوچولو، تلاش میکند. پس مطالعه کردن را باید والدین به طور کامل جدی بگیرند.
خردور که از نویسندگان فعال در نشریات حوزه کودک و نوجوان است در ادامه میافزاید: من به تجربه به این نکته رسیدهام والدینی که در خانه اهل مطالعه هستند، اغلب دارای فرزندانی هستند که کتاب میخوانند و این مهارتهایی که به آنها اشاره کردم لازم و ملزوم یکدیگر هستند. وقتی در کلاسهای پیش دبستانی برای کودکان قصه های کوتاه و شیرین را میخواندم، به تجربه دریافتم که این قصهها در ذهن کودک جمع میشد و آنها مجدد به راحتی قصه را برای دیگران تعریف میکردند و حتی چیزی هم به قصه اضافه میکردند که نشان میداد کودک درک خوبی از قصه دارد و دایره لغت او هم بالاست. به همین خاطر او به قصه چیزی را هم اضافه میکرد که به نظر من، این نکته یکی از آن اهدافی است که ما از قصه نوشتن داشته و به آن رسیدهایم.
این نویسنده مجموعه کتابهای قصه برای کودکان همچنین معتقد است در وهله اول ابتدا باید کتاب مناسب سن کودک انتخاب شود. یعنی گاهی اوقات کتابی را که ما انتخاب میکنیم از نگاه خودمان خیلی خوب و جذاب است، اما از نگاه کودک این طور نیست. پس باید اجازه بدهیم که کودک خودش کتاب مورد علاقهاش را انتخاب کند و تشویق به خواندن کتاب مورد علاقهاش میشود.
مورد دیگر این است که نویسنده هم نقش دارد. یعنی نویسنده چه قصهای را خلق میکند یا به عبارتی جوری قصه را بنویسد که کودک بتواند آن را درک کند و پیام قصه را به راحتی بگیرد. پس خلق قصهای که با زندگی کودک در ارتباط است و یا تجربهای از آن قصه در زندگی خود داشته باشد نیز اهمیت دارد.
وی سپس به نکته دیگری در زمینه چگونگی مطالعه قصهها توسط کودک که با درک مطلب همراه باشد پرداخت و گفت: کوتاه بودن قصه یعنی وقتی میگوییم مناسب سن کودک باشد، منظور این است که از حوصله کودک خارج نشود. چرا که کودک تا ده دقیقه حوصله گوش دادن دارد، آن هم به شرطی که مورد علاقه اش باشد؛ مثل شیرین بودن و جذاب بودن و لذت بردن از قصه و… و واژههای قصه باید ساده باشد. بنابر این اینجاست که میتوان گفت قصه در خور درک و فهم کودک است. در چنین حالتی کودک تا پایان قصه شما را همراهی میکند و آن را میخواند.
این نویسنده حوزه کودکان در ادامه به اهمیت تصویر در قصهها اشاره کرد و گفت: تصویر به اندازه محتوا اهمیت دارد. لذا تصویرها باید گویا، زیبا و رنگی باشد و گاهی اوقات حتی لازم است که نویسنده به جای پر گویی کردن به تصویر گر اجازه بدهد که با تصویرگری زیبای خودش، جاهایی از قصه را به او واگذار کند. در نتیجه از حجم داستان کم و حوصله مخاطب سر نمیرود. چرا که کودک در حین خواندن و به موازات خواندن، دنبال تصویر و نقاشیهای قصه هم میرود و حس بهتر و درک بهتر از قصه پیدا میکند. فراموش نکنیم که قطع و اندازه کتاب هم برای بچهها مهم است. او باید به راحتی بتواند کتاب را در دست گرفته و آن را ورق بزند. تصویر روی جلد و سادگی تصاویر هم برای بچهها خیلی اهمیت دارد. در تصاویر مرتبط با کودکان نباید هیچ عنصر اضافی در تصویر باشد. قطع کتاب نیز حائز اهمیت است. زیرا او باید به راحتی آن را در دست بگیرد و به راحتی بتواند ورق بزند. مورد دیگر تصویر روی جلد هم اهمیت دارد. سادگی تصاویر و عدم شلوغی و موضوع واحد و هم چنین حذف اضافات تصویر مانند ریز نقشها می تواند از ویژگی خوب روی جلد باشد.
«وبسایت» مرکز توسعه سواد خواندن
کانال مرکز توسعه سواد خواندن در پیامرسان «ایتا»
کانال مرکز توسعه سواد خواندن در پیامرسان «تلگرام»

برپایی کارگاه سواد خواندن ویژه آموزگاران پایههای مختلف شهر تهران در دبستان سعادت منطقه ۵
دوره کارگاهی سواد خواندن ویژه آموزگاران پایههای اول تا ششم ابتدایی با هماهنگی و همراهی معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران از ۱۵ تا ۱۹ دی ماه ۱۴۰۳ در حال برگزاری است.
به گزارش مرکز جامع ترویج و تقویت مهارتهای شنیدن، گفتن، خواندن و نوشتن، در این کارگاه که به مدت پنج روز در دبستان سعادت منطقه ۵ شهر تهران برگزار میشود، جمعی از معلمان مناطق مختلف تهران حضور دارند.
در این کارگاه که هر روز تعدادی از معلمان منتخب یکی از پایههای دوره ابتدایی در آن شرکت دارند، محمد ناصری نویسنده و مدرس این کارگاه درباره اهمیت خواندن در پایه ابتدایی، مهارتهای چهارگانه خواندن، شنیدن، گفتن و نوشتن و ویژگیها و فعالیتهای دفتر قصه توضیحاتی ارائه میکند.
وی در نخستین جلسه از کارگاه به تشریح اهمیت و جایگاه خواندن در زندگی و آینده کودکان پرداخت و نکاتی از قبیل فعالیتهای مرتبط به هر بسته شامل، خواندن کتاب، گوش دادن به فایل صوتی همان کتاب، انجام فعالیتهای درک مطلب و سایر فعالیتهای مرتبط مثل گفتوگو، نمایش خلاق، نقاشی، قصهگویی و قصهنویسی را با آنها درمیان گذاشت.
همچنین در این برنامه در خصوص نقشی که این بسته در توسعه مهارتهای زندگی، ترویج ارزشهای اخلاقی، تقویت سطوح درک مطلب و ارائه فعالیتهای خلاقانه میتواند داشته باشد نیز نکاتی به حاضران ارائه شد.
ناصری در ادامه به پرسشهای شرکتکنندگان در مورد بستههای قصه و داستان که شامل کتاب داستان، دفتر قصه، فایلهای صوتی، موشنگرافیهای مرتبط با کتابها و دفترها که از تقسیمبندی بر اساس پایههای مختلف تحصیلی اول تا ششم ابتدایی برخوردار هستند، پاسخ داد.
وی سپس نکات مهمی در خصوص دفتر قصه مربوط به هر کتاب را با حاضران درمیان گذاشت تا آنها بهتر بتوانند از هر کتاب داستان و دفتر قصه مرتبط با آن در کلاسهای خود استفاده کنند و یا در جلساتی که به عنوان راهبران آموزشی حضور دارند، سایر همکاران خود را هدایت و راهنمایی کنند.
بخش دوم و بسیار مهم این برنامه به برگزاری کارگاه اختصاص پیدا کرد. در این قسمت، شرکتکنندگان به گروههای چند نفری تقسیم شده و هر گروه روی یکی از کتابهای داستان مربوط به «پایه اول دبستان» تمرکز کردند. خواندن تک تک قصههای هر کتاب، شنیدن فایل صوتی کتاب، بررسی تصاویر قصهها، استفاده از امکانات موجود در دفتر قصه مربوط به هر کتاب و انجام دادن فعالیتهای آن، از جمله برنامههایی بود که در این قسمت از برنامه به آن پرداخته شد.
نکته جالب این فعالیت چند ساعته، نقد و بررسی محتوای کتاب داستان و دفتر قصه مربوط به آن و همچنین طرح پرسشهای متنوع و گوناگون در این رابطه بود که محمد ناصری و سایر همکاران ایشان از مرکز جامع ترویج و تقویت مهارتهای شنیدن، گفتن، خواندن و نوشتن، به آنها پاسخ میدادند.
این کارگاه طی پنج روز هفته برای آموزگاران هر پایه به طور جداگانه برگزار میشود و دو پایه «پنجم» و «ششم» به طور همزمان در روز پایانی از این کارگاه استفاده خواهند نمود.
شایان توجه است که محل برپایی این کارگاه در دبستان سعادت با مدیریت دکتر معصومه قدوسی قرار دارد. دکتر قدوسی و همکاران ایشان تدارک لازم برای اجرای هرچه بهتر این فعالیت را عهدهدار شدهاند.
برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص «بستههای قصه و داستان» به وبسایت یا کانالهای مرکز جامع ترویج و تقویت مهارتهای شنیدن، گفتن، خواندن و نوشتن مراجعه فرمایید:
- نشانی «وبسایت» مرکز جامع ترویج و تقویت مهارتهای شنیدن، گفتن، خواندن و نوشتن:
https://ghdm.ir/ - نشانی کانال مرکز جامع ترویج و تقویت مهارتهای شنیدن، گفتن، خواندن و نوشتن در پیامرسان «ایتا»:
https://eitaa.com/ghdmpub - نشانی کانال مرکز جامع ترویج و تقویت مهارتهای شنیدن، گفتن، خواندن و نوشتن در پیامرسان «تلگرام»:
https://t.me/ghdmpub

ثمره شنیدن قصه، پرورش روحیه پرسشگری است
وقتی برای کودکان قصهمی گوییم، آن ها موضوع اصلی داستان، شخصیت ها و جنبههای دیگر آن را در ذهن خود حفظ میکنند و این کار در استفاده از ذهن و مهارت تحلیل ذهنی آنان تاثیر میگذارد. ثمره شنیدن قصهها پرورش روحیه پرسشگری و نگاه جستجوگر به موضوعات است.
فاطمه غفاری سروستانی مسئول مجتمع آفرینش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان و قصهگوی برگزیده و منتخب جشنواره قصهگویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان این مطلب گفت:”
در کارگاه قصهگویی که با کودکان داشتم، بچهها بعد مدتی با شنیدن حوادث و داستانها به درک صحیحی از خوبیها، ارزشهای جامعه و رفتارهای مناسب میرسیدند و با قهرمانهای داستانها همراهی میکردند.”
او در خصوص نقش قصه در بهبود رفتار کودکان در کنار سرگرمی افزود:” قصهگو با استفاده از واژگان جدید در قصهها، دایره لغات کودکان را توسعه میدهد و همین امر موجب می شود مهارت سخنوری کودکان ارتقا پیدا کند. با افزایش مهارتهای کلامی، اعتماد به نفس کودک بیشتر می شود. کودکان بسیاری دیدم که بعد از شرکت در کارگاه قصهگویی مشکلات رفتاری همچون نداشتن عزت نفس، اضطراب و استرس و خجولی بودنشان رفع شد.”
غفاری که از سالها تجربه کار در کتابخانههای مراکز فراگیر کانون برخوردار است در خصوص نقش قصهگویی برای صبورتر شدن در زمینه فهم و درک یک مطلب میافزاید:” من بر حسب نوع کار خودم با یک مدرسه دخترانه در ارتباط بودم که اغلب دانشآموزان آن از قشر خانواده های آسیب پذیر بودند. با تعاملی که با این مدرسه داشتیم به صورت مستمر این بچه ها در کانون حضور می یافتند و در برنامه ها شرکت می کردند. یکی از فعالیتهای پرتکرار در مراکز کانون پرورش فکری، قصه گویی است و همیشه این فعالیت برای آنان انجام می شد.
یادم می آید زمانی که جشنواره قصهگویی برگزار میکردیم، من مسئول دعوت از مدارس بودم. یک سانس را به بچههای این مدرسه اختصاص دادم . قصهگوهایی که آن موقع اجرا داشتند از من می پرسیدند اینها از کجا آمدهاند و چقدر خوب قصه گوش میدهند. این خوب گوش دادن ثمره حضور آنها در کارگاه قصهگویی بود. بچه ها با شنیدن قصهها، مهارت خوب شنیدن و خوب فکر کردن را میآموزند و یاد میگیرند در مواجهه با مسائل، صبورانه بهترین راهحل ها را بکار بگیرند.”
فاطمه غفاری که خود بارها در سطوح مختلف جشنواره قصهگویی کانون حضور داشته، در باره حداکثر مدت زمانی که کودکان و دانشآموزان دبستانی توان و تحمل دریافت این فعالیت را دارند نیز می افزاید:” اهمیت زمان در قصهگویی را نمی توان نادیده گرفت. مدت زمان قصهگویی باید مناسب با موقعیت زمانی باشد. برای مثال قصهی قبل از خواب با قصه کلاس درس، متفاوت است.
اما در مجموع مدت زمان قصه گویی نبایست بیش از ۱۰ تا ۱۲ دقیقه باشد آن هم به شرطی که قصه از جذابیت بالایی برخوردار بوده و قصهگو بتواند تعامل خوبی با مخاطب داشته باشد و کودک حس کند در پیشبرد قصه سهیم هست. “
این مدرس کارگاه های مجازی و حضوری و داور مورد تایید دبیرخانه جشنواره قصهگویی کانون در پاسخ به این پرسش که اگر لابلای اجرای قصهگویی برای دانشآموزان، سوالاتی در ذهنشان ایجاد شد، مربی و معلم چگونه و در چه موقعیتی باید به این پرسشها پاسخ لازم را بدهد نیز گفت:” یک قصه گو می بایست پیشبینی های لازم را برای روشن شدن زوایای قصه داشته باشد و سعی کند تصویرسازی خوبی برای بچهها انجام بدهد. اما این احتمال وجود دارد سوالی برای بچه ها پیش بیاید و معلم میبایست سعی کند بدون اینکه قصه وارد حاشیه شود پاسخ ابهامات را بدهد. البته در قصه گویی کتابخانهای بعد از اتمام قصه، مربی و کودک صمیمانه با هم گفتوگو دارند و این فضای پرسش و پاسخ فراهم میشود.
بطور مثال بچه هایی هستند که برای رسیدن به پایان ماجرا عجله دارند. معلم میتواند بگوید: برای دانستن این موضوع می بایست ادامه قصه را بشنویم…”
