خواندن مهارتی است که باید آن را آموخت و تمرین کرد. کتابهای داستان این بسته، خواندن را به فعالیتی اذتبخش و سرگرم کننده تبدیل میکنند. بچهها با خواندن قصهها و داستان به کشفی جدید و تجربههایی تازه از زندگی دست مییابند. آنها خیلی زود متوجه می شوند که با مطالعه داستان، مهارت خواندن خویش را توسعه دادهاند.
مهارت خواندن کتابهای داستان
۱: «قصه و داستان» تکلیف و درس نیست
خواندن مؤثر مثل صید کردن مروارید از دریا است. ما باید کاری کنیم که دانشآموزان در خواندن، خودشان مروارید را بیابند. در دفتر قصه، صفحهای برای خلق و کشف این مروارید طراحی شده است. ما اگر توانستیم خواندن را به یک فرایند خودانگیخته تبدیل کنیم و از حالت تکلیف و درس خارج کنیم، بزرگترین کار را انجام دادهایم.
۲: «قصه در مدرسه» انگیزههای درونی بچهها را تقویت میکند.
راز موفقیت مریم میرزاخانی، ریاضیدان بزرگ ایرانی بیشتر از هرچیز دیگر، جدیت او در مطالعه قصه و داستان در دوران دانشآموزی بود. به واقع ظرف خلاقیت، تخیل ورزی و خواندن قصه است. قصه ظرفیتورزی و ظرفیتسازی میکند و درس، مظروف اندوزی. قصه، کنجکاوی و اشتیاق ایجاد میکند. معلم برای موفقیت دانشآموزان باید محرکی از درون ایجاد کند. انگیزه درونی را قصهها میدهند نه تکلیفهای زیاد درسی.
۳: «قصه در مدرسه» لذت به خواندن را ایجاد میکند.
در مطالعات پرلز ثابت شده که مطالعه غیردرسی در پیشرفت دانشآموزان تأثیر مستقیم دارد. این مطالعات میگوید که دانشآموزانی که در خواندن قویتر هستند در ریاضی و علوم هم قویترند. خواندن صورت مسئله و درک مطالب مهمتر از حل مسئله است. اگر خواندن لذتبخش در مدرسه تقویت شود، قدم بزرگی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان برداشته شده است.
۴: «قصه و داستان» شوق به خواندن را افزایش میدهد.
وقتی معلمان فعالیت خواندن را از کتاب درسی به سمت فراتر از کتاب درسی میبرند، توسعه خواندن و دیگر مهارتهای زبانی اتفاق میافتد. این نکته مهم است که باید در خواندن، توسعه درک مفهوم اتفاق بیفتد. اگر دانشآموز مفهوم را نفهمد، در ریاضی، علوم و دروس دیگر هم دچار مشکل میشود. برای این امر مهم، خانوادهها هم لازم است که در همکاری و تعامل با مدرسه باشند. خانوادهها هم باید نگاهشان را به موضوع خواندن عوض کنند و زمینههایی را فراهم کنند که بچهها از خواندن لذت ببرند و از این طریق بتوانند مهارتهای کلامی و ارتباطی خود را توسعه دهند.
۵: «قصه در مدرسه» تخیل دانشآموزان را شکوفا میکند.
قصههای فانتزی ساخته ذهن و تخیل نویسنده است. چین، در مقطعی سمینار داستانهای فانتزی را برگزار کرد. دلیل برگزاری این سمینار جهانی اهمیت و نقش داستان در دنیای معاصر و تأثیر خیالورزی در دانشآموزان بود.
چینیها به درستی دریافته بودند که کشورهایی که داستان و فانتزی در آن کشورها رواج دارد، اختراعات بیشتری را به دنیا عرضه میکنند.