گفتوگو یکی از مهمترین راههای افزایش ادراک است. به چالش کشیدن دانشآموزان در موضوعات گوناگون، فرصتی است که ذهن آنها را مستعد منطقگرایی میکند و به مرور از آنها انسانهایی میسازد که درباره مسائل بیاندیشند و به طراحی فکری بپردازند. گفتوگو ارتباطات میان گروهی را تقویت میکند؛ به خصوص در داستانخوانی، شخصیتها و ماجراهای داستانی بستر مناسبی هستند که دانشآموزان دیدگاههای خود را درباره آنها آزادانه بگویند و مسائل و رویدادها را تجزیه و تحلیل کنند.
مهارت گفتوگو
۱:«قصه در مدرسه» بسترساز گفتوگو برای یافتن راهحلهای تازه است.
گاهی دانشآموزان در داستانها برای حلّ مسئله به راههای جدیدتر و بهتری میاندیشند. آنها گاهی راهحلی ارائه میکنند که بهتر از راهحل نویسنده داستان است.
گفتوگو درباره داستان میتواند ذهن کنجکاو بچهها را برانگیزد. بچهها با خواندن و شنیدن داستان به ظرایفی میاندیشند و حرفهایی میزنند که بسیار جذاب و قابل توجه است.